Wednesday, May 25, 2011

::Hidayah::




Kawan baik aku tanya, "cane awak dapat hidayah? if u dunt mind to share..." aku tanye balik, awak rasa kite dapat hidayah? dimana aku sendiri xpasti ngan kedudukan aku.

okay... hidayah bermaksud, petunjuk ke arah kebenaran. Maksud dari Al-Quran "Sesungguhnya telah datang dari Tuhanmu bukti-bukti yang terang, maka barangsiapa yang melihat bukti-bukti itu (hidayah) maka bermanfa'atlah bagi dirinya", AQ6:104.

Syukur Alhamdulillah, segala puji bagi Allah. Islam sungguh simple n senang lagi indah! Mule2 fahami maksud Rukun Islam, 2nd belajar taat pada perintah Allah (tinggal larangan itu wajib). Kepercayaan kepada 6 Rukun Iman, Insyaallah akan jumpa Hidayah.

"Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan yang patut disembah melainkan Allah, dan sesungguhnya Nabi Muhammad itu adalah pesuruh Allah" khalimah syahadah adalah ucapan kepercayaan. Kita percaya dan kita taat, sangat simple kan?

Segala perbuatan kite haruslah sesuai dengan Hidayah, "Barangsiapa yang mengerjakan amal yang soleh, maka itu kebaikan untuk dirinya sendiri" AQ 41:46. Sume untuk kebaikan diri kite sendiri, yang penting hati kite ikhlas, InsyaAllah ader petunjuk.

"Hidayah itu Dinamik dan bukan Statik, harus jaga dan suburkan" dalil AsSyams: 7-10.

Ikhlas kan hati aku ya Allah, Ameen.


Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim

1 comment: